понеделник, 20 юни 2016 г.

Мисия учител




На 19 юни, 2016 година в най-голямата зала „Арена Армеец“ 12 хиляди учители се събраха в София на Първи национален събор, наречен "Мисия учител". Така се възобновява една традиция, започнала в Стара Загора през 1868 година. Тогава се взима взима решение, там където е възможно на мястото на килийното обучение да се въведе взаимо - учителния метод, прави се опит да се уеднакви учебното съдържание.
Основната цел на Националния събор, бе да се говори за образованието, да  се утвърди ролята на учителя, неговия престиж.
         Изпълнение на живо от гайдари даде начало на събора, а след това образователният министър покани президента Росен Плевнелиев да открие събитието. В емоционално слово държавният глава призова - образователната реформа да бъде поставена в центъра на общественото внимание и припомни, че тя е стратегически приоритет за държавата. Президентът  се обърна към присъстващите: "Учителите сте хората, които в най-голяма степен определяте бъдещето на България. Благословени сте с професията си. Поклон пред вашата мисия за просветена, образована и модерна България". Словото му беше съпътствано с аплодисменти.
Министър Кунева открои сред основните проблеми пред образователната система -  демографската криза, водеща до закриване на цели училища; ранното отпадане от училище; големия брой деца, чийто майчин език не е българският; отсъствието на много родители от процеса на порастване на децата им и разтварящата се разлика между профилираните гимназии в големите градове и други гимназии.
Столичният кмет Йорданка Фандъкова призова в своята реч за по-голямо признание за работата на учителите. Зам.-министърът на образованието  Диян Стаматов обясни новостите в образованието след 1 август.
Няколко учители, от различни сфери на образованието говориха за проблемите в тяхната работа.
Настроението на събора поддържаха  телевизионни водещи Мария Игнатова и Димитър Рачков, както и изпълненията на рок-групата "Легендите", изпълняваща популярни хитове от близкото минало.
Съборът завърши с "Върви, народе възродени!" в изпълнение на детския хор към Националното музикално училище "Любомир Пипков".












сряда, 15 юни 2016 г.

Национален форум „Инвестиране в децата – перспектива за бъдещето“

С проф.Е.Русинова


На 10 юни 2016г. от 9.00 ч. в СУ “Св. Климент Охридски” - Зала 1, Ректорат, се проведе Национален форум „Инвестиране в децата – перспектива за бъдещето“, организиран от Факултет по начална и предучилищна педагогика при СУ “Св. Климент Охридски”, съвместно с Български национален комитет за предучилищно образование – ОМЕП. На форума присъстваха Елиза Стефанова – зам.ректор на СУ ‚Св Климент Охридски“, Н.Цанев – зам.декан, доц. Бузов – изпълнителен директор на фондация „Стъпка по стъпка“ и много педагози от страната. Приветствия до участниците във форума бяха поднесени от ръководството на СУ „Св Климент Охридски“, Синдиката на българските учители, МОН, неправителствени организации.
В пленарния доклад  доц.д-р Розалина Енгелс – Критидис на тема „Качественият детски учител – инвестиция в образованието на децата“ представи интересни  резултати от проучване със студенти за представата им за качествата на  детския учител.
Кети Райкова – старши учител в ОДЗ „Елица‘, член на Регионален комитет ОМЕП Сливен, представи  на вниманието на присъстващите мини проект на методическо обединение „Педагогическо взаимодействие“. Темата на доклада „От малкото зрънце до топлия хляб“ предизвикаха интерес сред аудиторията.  Идеята на този проект е децата да получат познания от различни сфери на живота, като същевременно се обогати познавателния им опит да откриват връзки в образователното съдържание по различните направления. Проектът, в който са включени педагози, които възпитават деца от всички възрастови групи,  насочва към нравственото изграждане на децата и възможност за формиране на положително отношение към националните и културни ценности.
След изчерпване на дневния ред проф.д-р.Елена Русинова изказа сърдечна благодарност на гостите и участниците във форума и закри научното събитие.


С доц.д-р Розалина Енгелс

вторник, 14 юни 2016 г.

„Приказки без край“



 „Приказки без край“ е темата на игрово-познавателна практическа ситуация, която проведохме на 9 юни с децата. Тя е реализация на педагогическите умения и иновативни идеи на педагозите да организират  стимулираща творческа среда, в която децата имат условия за разгръщане на своя езиков опит, въображение и креативност.    Образователните и практически задачи са тематично разработени в направление “Български език и литература“ . Съдържанието на ситуацията е структурирано така, че в нея са включени деца от различни възрастови групи, пред които беше поставено предизвикателството да използват и развиват речевите си умения в нова фантазна обстановка. Използва се художествения потенциал на вълшебните и народни приказки: „Червената шапчица“, “Златна Мара и Арап Мара“ и „ Дядовата питка“, като основа за реализиране на педагогическите цели:
* Децата да изграждат разкази въз основа на фантазийния бином.
* Да се стимулира творческото въображение у децата, като условие за създаване на креативен тип  речево изказване.
            Гости на детската градина бяха партньорите на РИО Сливен по проект  Еразъм +.от Испания (Астуриа) и Турция (Одрин)
В практическата част на ситуацията  се предостави възможност на децата да изработят кукли за драматизации на познати приказки от подръчни материали. Родители бяха  включени в практическите дейности като партньори на децата и учителите в съвместната творческа работилница.
Постановката на ситуацията изграждаме върху сюжетна линия на „влизане от приказка в приказка“, която насърчава въображението на децата и ги поставя в позицията на основни действащи лица и автори на фантазни разкази. Учителите комбинираха словесни, нагледни, игрови интерактивни методи на взаимодействие. Използваха се възможностите и изразните средства на музиката, която е допълнителна илюстрация на художествените моменти, създава нагласа и настроение у децата за креативна изява. Педагозите въведоха малчуганите в ситуираната приказната среда / на един стар прашен таван /, като използваха случки и герои, близки до техния опит и постепенно ги въведоха  в приказния свят. Срещата на децата с приказните герои е провокация към тях да предложат нестандартни отговори на речевите задачи,  да създадат и изразят свои предложения,  като прилагат с помощта на учителите различни творчески похвати. В приказката „Червената шапчица“ използвахме  похвата „размяна на роли“ и създаване на  „образи по асоциации“. В играта „Кажи обратната дума“, децата  назоваваха предмети с помощта на похвата „противопоставяне на свойства“. Въз основа на словесната игра и създадените асоциации се премина към преразказ на откъс  от народната приказка “Златна Мара и Арап Мара“. В нея се използва друг творчески похват –„включване на  неодушевен предмет“, който да стимулира асоциативното мислене на децата. Творческите предложения от децата бяха преходния момент към последната приказка – „Дядовата питка“. Тук основно значение имат два похвата : „приказка с нов герой“ и „изразяване на фантастична хипотеза“, чиято идея е децата да се поставят в друга въображаема случка.
В резултат от творческия процес : Децата  са активни участници в съставянето на разкази, освобождаване на емоциите, проява на увереност;
Развитие на детското любопитство и въображение;
Насочване на енергията и вниманието на децата към новото, интересното, нетрадиционното.