вторник, 14 юни 2016 г.

„Приказки без край“



 „Приказки без край“ е темата на игрово-познавателна практическа ситуация, която проведохме на 9 юни с децата. Тя е реализация на педагогическите умения и иновативни идеи на педагозите да организират  стимулираща творческа среда, в която децата имат условия за разгръщане на своя езиков опит, въображение и креативност.    Образователните и практически задачи са тематично разработени в направление “Български език и литература“ . Съдържанието на ситуацията е структурирано така, че в нея са включени деца от различни възрастови групи, пред които беше поставено предизвикателството да използват и развиват речевите си умения в нова фантазна обстановка. Използва се художествения потенциал на вълшебните и народни приказки: „Червената шапчица“, “Златна Мара и Арап Мара“ и „ Дядовата питка“, като основа за реализиране на педагогическите цели:
* Децата да изграждат разкази въз основа на фантазийния бином.
* Да се стимулира творческото въображение у децата, като условие за създаване на креативен тип  речево изказване.
            Гости на детската градина бяха партньорите на РИО Сливен по проект  Еразъм +.от Испания (Астуриа) и Турция (Одрин)
В практическата част на ситуацията  се предостави възможност на децата да изработят кукли за драматизации на познати приказки от подръчни материали. Родители бяха  включени в практическите дейности като партньори на децата и учителите в съвместната творческа работилница.
Постановката на ситуацията изграждаме върху сюжетна линия на „влизане от приказка в приказка“, която насърчава въображението на децата и ги поставя в позицията на основни действащи лица и автори на фантазни разкази. Учителите комбинираха словесни, нагледни, игрови интерактивни методи на взаимодействие. Използваха се възможностите и изразните средства на музиката, която е допълнителна илюстрация на художествените моменти, създава нагласа и настроение у децата за креативна изява. Педагозите въведоха малчуганите в ситуираната приказната среда / на един стар прашен таван /, като използваха случки и герои, близки до техния опит и постепенно ги въведоха  в приказния свят. Срещата на децата с приказните герои е провокация към тях да предложат нестандартни отговори на речевите задачи,  да създадат и изразят свои предложения,  като прилагат с помощта на учителите различни творчески похвати. В приказката „Червената шапчица“ използвахме  похвата „размяна на роли“ и създаване на  „образи по асоциации“. В играта „Кажи обратната дума“, децата  назоваваха предмети с помощта на похвата „противопоставяне на свойства“. Въз основа на словесната игра и създадените асоциации се премина към преразказ на откъс  от народната приказка “Златна Мара и Арап Мара“. В нея се използва друг творчески похват –„включване на  неодушевен предмет“, който да стимулира асоциативното мислене на децата. Творческите предложения от децата бяха преходния момент към последната приказка – „Дядовата питка“. Тук основно значение имат два похвата : „приказка с нов герой“ и „изразяване на фантастична хипотеза“, чиято идея е децата да се поставят в друга въображаема случка.
В резултат от творческия процес : Децата  са активни участници в съставянето на разкази, освобождаване на емоциите, проява на увереност;
Развитие на детското любопитство и въображение;
Насочване на енергията и вниманието на децата към новото, интересното, нетрадиционното.



























































Няма коментари:

Публикуване на коментар