„Приказки без
край“ е темата на игрово-познавателна практическа ситуация, която проведохме на 9 юни с децата. Тя е
реализация на педагогическите умения и иновативни идеи на педагозите да
организират стимулираща творческа среда,
в която децата имат условия за разгръщане на своя езиков опит, въображение и
креативност. Образователните и
практически задачи са тематично разработени в направление “Български език и
литература“ . Съдържанието на ситуацията е структурирано така, че в нея са
включени деца от различни възрастови групи, пред които беше поставено
предизвикателството да използват и развиват речевите си умения в нова фантазна
обстановка. Използва се художествения потенциал на вълшебните и народни
приказки: „Червената шапчица“, “Златна Мара и Арап Мара“ и „ Дядовата питка“,
като основа за реализиране на педагогическите цели:
*
Децата да изграждат разкази въз основа на фантазийния бином.
*
Да се стимулира творческото въображение у децата, като условие за създаване на
креативен тип речево изказване.
Гости на детската градина бяха партньорите на РИО Сливен по проект Еразъм +.от Испания (Астуриа) и Турция (Одрин)
В практическата част на ситуацията се
предостави възможност на децата да изработят кукли за драматизации на познати
приказки от подръчни материали. Родители бяха включени в практическите
дейности като партньори на децата и учителите в съвместната творческа
работилница.
Постановката на ситуацията изграждаме върху сюжетна
линия на „влизане от приказка в приказка“, която насърчава въображението на
децата и ги поставя в позицията на основни действащи лица и автори на фантазни
разкази. Учителите комбинираха словесни, нагледни, игрови интерактивни методи на
взаимодействие. Използваха се възможностите и изразните средства на музиката,
която е допълнителна илюстрация на художествените моменти, създава нагласа и
настроение у децата за креативна изява. Педагозите въведоха малчуганите в
ситуираната приказната среда / на един стар прашен таван /, като използваха
случки и герои, близки до техния опит и постепенно ги въведоха в приказния свят. Срещата на децата с
приказните герои е провокация към тях да предложат нестандартни отговори на
речевите задачи, да създадат и изразят
свои предложения, като прилагат с
помощта на учителите различни творчески похвати. В приказката „Червената
шапчица“ използвахме похвата „размяна на
роли“ и създаване на „образи по
асоциации“. В играта „Кажи обратната дума“, децата назоваваха предмети с
помощта на похвата „противопоставяне на свойства“. Въз основа на словесната
игра и създадените асоциации се премина към преразказ на откъс от народната приказка “Златна Мара и Арап
Мара“. В нея се използва друг творчески похват –„включване на неодушевен предмет“, който да стимулира
асоциативното мислене на децата. Творческите предложения от децата бяха
преходния момент към последната приказка – „Дядовата питка“. Тук основно
значение имат два похвата : „приказка с нов герой“ и „изразяване на фантастична
хипотеза“, чиято идея е децата да се поставят в друга въображаема случка.
В резултат от творческия процес : Децата са активни участници в съставянето на разкази, освобождаване на емоциите,
проява на увереност;
Развитие
на детското любопитство и въображение;
Насочване
на енергията и вниманието на децата към новото, интересното, нетрадиционното.
Няма коментари:
Публикуване на коментар